Marcus Schmickler
Studio Piethopraxis




Curriculum Vitae

Marcus Schmickler* 1968, is a composer of contemporary and electronic music and lives in Cologne and recently also in Graz. He works at the interface of computer music and ensemble composition, performance and science. Performed on internationally renowned stages, his multi-channel works open up previously unheard spaces. From Shepard tones to ring modulations - Schmickler develops their specific potential compositionally, he deepens the sonic examination with the sonification of data as well as with otoacoustic emissions. Schmickler writes texts on current computer music and publishes in MusikTexte, among others, and his works have appeared in around 50 publications. He has received numerous prizes, including the prestigious Rome Prize of the German Academy Villa Massimo and the Ministry of Culture and Science of the State of North Rhine-Westphalia. 

Since 2010, he has taught at Bard College in Annandale-on-Hudson, at Calarts in Valencia and at the Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf. His compositions have been performed by Ensemble Musikfabrik, Schlagquartett Köln, Kölner Kurrende, Staatskapelle Weimar, WDR Rundfunk Chor, WDR Rundfunk Orchester, Neue Vocalsolisten, Zafraan Ensemble, Ensemble Recherche (D), yarn/wire (US), RSAMD Chamber Choir, Paragon Ensemble (UK), among others.

Foto © Albrecht Fuchs
Foto © Niklas Weber
Foto © Björn Gottstein
© Patrick Hürlimann / Lucerne Festival

Education
    1999 Hochschule für Musik Köln, Diploma in Composition with Prof. Johannes Fritsch (Composition) and Prof. Hans-Ulrich Humpert (Elektronic Composition)
    1992 University of Cologne, study of musicology 
    1986-1988 Rheinische Musikschule, lessons in conducting, piano, guitar, percussion

Prizes / Stipends
  • 2022/23 Rompreis der Deutschen Akademie Villa Massimo
  • 2021 Grimme-Preis für “Der Ast auf dem ich Sitze”, Dokumentarfilm, Bildersturm
  • 2021 Stipendium des Ministeriums für Kultur und Wissenschaft des Landes NRW
  • 2021 Förderstipendium Musikfonds
  • 2021 Recherche-Stipendium Stadt köln
  • 2020 Künstlerstipendium NRW
  • 2011 Grimme-Preis für „Die Anwälte“ Dokumentarfilm
  • 2009 Grimme-Preis für „Der Große Ausverkauf“ Dokumentarfilm 
  • 2002 Förderstipendium des Landes Nordrhein-Westfalen
  • 2001 Bernd-Alois-Zimmermann-Preisträger der Stadt Köln 
  • 2000 Honorary Mention in Digital Musics der Ars Electronica, Linz 
  • 1998 DAAD Stipendium Meisterkurs bei Nicolaus A. Huber, Salzburg Mozarteum

    Compositions


    Instrumental & Elektronik (Excerpt)
    • “The Great Wayfinders (Höhlenmusik I)”, UA NRW Forum Düsseldorf, 2024
    • “Schreber Songs (Don’t Wake Daddy)”, UA AchtBrücken Köln, 2022
    • “Glockenbuch I (1000 Aposteln)”, UA Apostelnplatz Köln, 2021
    • “Could You Patent the Sun?” (Blechbläserquartett, Stimmen, Elektronik), UA. Monheim 2020 
    • „RICHTERS PATTERNS“ (Kammerensemble, Elektronik und Film), UA. Philharmonie Köln 2016
    • „Too Long in This Condition“ (für Dudelsack und Computer, UA. Ultraschall Berlin 2015)
    • „Fokker Bifurcations“ (für 2 mikrotonale Keyboards und 2 Schlagzeuger, UA. 2014 NYC)
    • „KEMP ECHOES“ (gr. Kammerensemble mit Elektronik. U.A. Philharmonie Köln 2013)
    • „Rule of Inference“ (Schagquartett, a-Musik, 2011)
    • „Symposion“ für großes Streichorchester, (a-Musik, 2009)
    • Gesualdo-Transkriptionen für Klarinettenquintett, (a-Musik, 2009)
    • „E-UROPAS“ (58‘00, (Sprecher, Ensemble,Radios, Computer, Video, Radialsystem 2008)
    • „DEMOS“ für Chor, Kammerensemble und Elektronik (a-Musik, 2006)
    • „Solo and Accompaniment“ für Cello with Accompanied Playback, (Aulos, 2006) 
    • „Amazing Daze“ für Dudelsack, Sho und Computer, (Häpna, 2005)
    • „Param“ ca 40 min. Sammlung von kammermusikalischen Stücken, (a-Musik, 2000)
    • “Atman” für Orgel
    • “Param” für Kammerensemble
    • “Friedl. Krieger” für Saxophon und präpariertes Klavier
    • “aS/N” für Kammerensemble
    • “>22 Gliders<-Rule” für Streichquartett und Elektronik
    • “Cue” Bläserquintett und Elektronik


    Opera /Music Theatre /Performance

    • “The Great Wayfinders (Höhlenmusik I-IV) tba
    • “Schreber Songs”, feat. Daniel Gloger, Ensemble Ruhr uvm. UA AchtBrücken Köln, 2022
    • “Ludwig van, Kraftwerk, eine kritische Diskothek”, UA Akademie der Künste Berlin, 2020
    • “Sweat for Crackers” mit Brock Enright, Vilma Gold London, 2006, WORM Rotterdam, 2009
    • „E-UROPAS“ Musiktheater, Radialsystem Berlin 2006
    • „Die Räuber Short Circuits“, Konzept, Musik / Regie DNT Weimar, 2005
    • “Marc Ushmi meets Reverend Galloway”, DDR-Arbeiterlieder/ House-Music Performances, 2003
    • “Selten gehörte Musik” mit Oswald Wiener, et.al Millowitschtheater Köln, 2002
    • “Nomadischer Rundfunk” FM-Transmitter Performance WDR Köln, 2002
    • “a=a” Performance St. Aposteln, Köln 1999


    Composition Electronic Music (Excerpt)
    • “Glockenbuch IV (Spectre Maria dei Carmini), UA La Biennale di Venezia, 2023
    • “Wenn möglich bitte wenden!”, CD Compilation, 2023
    • “Glockenbuch III (Hommage a Roland Kyn)”, UA Villa Massimo Rome, 2022 
    • “Glockenbuch II (Spektren der Welt)”, UA Klangraum Krems, 2022
    • “Glockenbuch I (1000 Aposteln)”, UA Apostelnplatz Köln, 2021
    • “Entwurf einer Rheinlandschaft” für Fernensembles und Elektronik, Monheim 2021
    • „Sky Dice (Mapping the Studio)“ (für ARP 2500, Publison H89B, und Computer) UA. Donaueschingen, 2018 
    • „Mind(?)Reader“ (Sonifikation von Shannons K.I.-Algorithmus) UA. CTM Berlin, 2018 
    • „ATA OTO“ für Roboter-Ensemble der Logos Foundation Ghent, UA. Berlin 2017
    • „Fortuna Ribbon“ (Elektronische Musik, UA. HAU2 Berlin 2015)
    • „Copula E - Laboratory of Language“ (Semantische Computermusik, Sprachsynthese U.A. 2014, Auftag von WDR, Köln)
    • „Particle/Matter-Wave/Energy“ (dynamische System-Simulation, Kompakt, 2012-2019)
    • „Bari Workshop“ (Generative Granularsynthese, Presto!?, 2011)
    • „Palace Of Marvels [queered pitch]“ (Computermusik, editionsMego, 2010)
    • „Politiken der Frequenz“ (Sonifikation moderner Mathematik mit Chor. Auftrag des WDR, Tochnit Aleph, Editions Mego 2014) 
    • „Bonner Durchmusterung“ (33‘00“ Sonifikation astrophysikalischer Daten. Auftrag des Internationalen Jahr der Astronomie und des Deutschen Musikrat, 2009)
    • „Altars Of Science“ (38‘12“, Computermusik, editionsMego, 2008)
    • „Sator Rotas“ 44‘16“, Elektronische Musik, (a-Musik, 1999) “New Methodical Limits Of Ascension”, (Computermusik, editionsMego, 2010)
    • "Cursive Phrasing”, (Computermusik, editionsMego, 2010)
    • “Risset Brain-Hammer, (Computermusik, editionsMego, 2010)
    • “Smooth Hang”, (Computermusik, editionsMego, 2010)
    • “Mystery Bouffe”, (Computermusik, editionsMego, 2010)
    • “Charm/Anticharm”, (Computermusik, editionsMego, 2010)
    • “Hypercubist Pareto Dist”, (Computermusik, editionsMego, 2010)
    • “Sheps Infinity”, (Computermusik, editionsMego, 2010)
    • “Mass Ornament”, (Computermusik, editionsMego, 2010)
    • “Quasi-Segregative”, (Computermusik, editionsMego, 2010)
    • "Discordance Axis”, (Computermusik, editionsMego, 2010)
    • “Wave Recorder” (Experimentelle Musik, Odd Size, 1992)
    • “Metorillo 9” (Experimentelle Musik, Odd Size, 1992)
    • “Xeletisio” (Experimentelle Musik, Odd Size, 1992)
    • “It's A Question?” (Experimentelle Musik, Odd Size, 1992)
    • “Spiral” (Experimentelle Musik, Odd Size, 1992)
    • “Eso-T (Pt.1)” (Experimentelle Musik, Odd Size, 1992)
    • “Eso-T (Pt.2)” (Experimentelle Musik, Odd Size, 1992)
    • “Coda” (Experimentelle Musik, Odd Size, 1992)
    • “Say Loud” (Experimentelle Musik, Odd Size, 1992)
    • “Mrs. Becker (...)"(Experimentelle Musik, Odd Size, 1992)
    • “Pluto"(Experimentelle Musik, Odd Size, 1992)
    • “Country Chicks” (Experimentelle Musik, Odd Size, 1992)
    • "Fenster 3"(Experimentelle Musik, Odd Size, 1992)
    • “Gehörorgane” (Experimentelle Musik, Odd Size, 1992)
    • “Nach Schweiz, Part I Ebertplatz” (Experimentelle Musik, Odd Size, 1992)
    • “Nach Schweiz”Part II Reichenspergerplatz” (Experimentelle Musik, Odd Size, 1992)
    • “Fenster 2” (Experimentelle Musik, Odd Size, 1992)
    Klangkunst  (Sitespecific Works)
    • “RAVE in the Style of G.M. Koenig (Bucklige Welt)”, Solo Exhibition, JUBG Cologne, 2024    
    • “Glockenbuch II (Spektren der Welt)”, UA Klangraum Krems, 2022
    • “Falschlicht Projektionen” 48 + 3 Kanal Klanginstallation der in der Ubahnstation Heinrich-Heine Allee, UA. 2019, Düsseldorf, 2023
    • “Palace of Marvels”  in group exhibition Interstitial Spaces @ CTM Festival. 2020
    • „Treppauf, Treppab (Situated Now, Donna Harraway)“, 48 + 3 Kanal Klanginstallation der in der Ubahnstation Heinrich-Heine Allee, UA. 2019, Düsseldorf
    • „Revolving Realities Redux“, Objekte, Licht, Klang, Arne-Jacobsen Foyer Herrenhausener Kunstfestspiele, UA. 2017, Hannover
    • „Cubical Quad, Counting Lattice“, Objekte, Klang, KunstWerke, UA. 2015, Berlin
    • „Copula E / Semiotic Chora“ Klanginstallation für die Fassade der Kölner Philharmonie U.A. 2014, Köln
    • „In every dream home a heartache“ Musik mit Phil Collins, Museum Ludwig, 2013, Köln
    • „Revolving Realities“ ,Passagen Köln, 2010
    • „Pure Umbra“, Klangskulptur, 5 Kanal, 2009, Bat Yam Museum Tel Aviv


    Composition for Theatre
    • „Dreigroschenoper“ additional music, Klangregie / Regie Claudia Meyer/ DNT Weimar, 2009
    • „Don Carlos“, Musik / Regie Felix Ensslin / DNT Weimar, 2009
    • „Hamletmaschine“, Musik / Regie Claudia Meyer/ DNT Weimar, 2008
    • „Die Räuber“, Musik / Regie Felix Ensslin / DNT Weimar, 2005
    • „Maria Stuart“, Musik / Regie Stephan Märki / DNT Weimar, 2004
    • „Durch einen Spiegel ein dunkles Bild“, Musik / Regie Felix Ensslin / DNT Weimar, 2004


    Composition for Film
    • “Der Illusionist”, (Documentary), Director: Birgt Schulz 
    • „Träum Weiter“, (Documentary), Director: Valentin Thurn
    • „Der Ast auf dem ich Sitze“, (Documentary), Director Luzia Schmid,  Grimme Prize
    • „Krieg und Spiele“, (Documentary), Director: Karin Jurschick
    • „Domian, Interview mit dem Tod“, (Documentary), Director: Birgit Schulz, Filmmusik
    • „Die Anwälte- Eine deutsche Geschichte“, (Documentary, Director: Birgit Schulz, Grimme Prize
    • „The Big Sellout“, (Documentary), Director: Florian Opitz, Filmmusik, - Grimme Preis
    • „Taste the Waste“ (Documentary), Director: Valentin Thurn, Filmmusik
    • „Was bin ich wert?“ (Documentary), Director: Peter Scharf, Produktion
    • „Allah in Ehrenfeld“, (Documentary), Director: Birgit Schulz, Filmmusik
    • „Bosch- eine Deutsche Geschichte“, (Documentary), Director Birgit Schulz, Filmmusik
    • „All You Can Eat“, (Shortfilm), Director: Klaas Wollstein, 
    • WDR TV Redesign, Soundconcept, Composition and Production 2002
    • VIVA+ Redesign Soundconcept, Composition und Production 2001
    • „Baby I Will make You sweat“, (Experimental Film), Director: Birgit Hein,  1995
    MINI IAA 2010 automobile

    Tonstudio Piethopraxis
    ist das 1999 von Marcus Schmickler gegründete Studio im Zentrum Kölns. Das Studio ist komplett vom Gebäude entkoppelt und besteht aus 4 Räumen. Der Regieraum ist mit einer 12.2 Kanal Abhöre von Martion Audio ausgestattet, sowie ausgewählter Hardware u.a. von Weiss, Manley, Focusrite, Tascam, Lexicon und EMT Hallgeräten und Brauner- und Neumann Mikrofonen.


    Performances /Ensemble (selects)
    Ensemble Recherche (D), yarn/wire (US), University of Tennessee Percussion Ensemble (US), Ensemble Classica, Tchelyabinsk (RU), RSAMD Chamber Choir (UK), Paragon Ensemble (UK), Ensemble Musikfabrik, Schlagquartett Köln, Kölner Kurrende, Staatskapelle Weimar, Philharmonischer Chor Weimar, WDR Rundfunk Chor, WDR Rundfunk Orchester, WDR Bigband, Zeitkratzer (DE), Kölner Vokalsolisten, Ensemble Ruhr, Neue Vocalsolisten.


    Performances @  (selects):

    Lucerne Festival, TIMF Tonyeong, La Biennale di Venezia, Musik der Jahrhunderte Stuttgart, Presènces GRM, PACT Zollverein, Donaueschinger Musiktage, Tempo Reale, CTM , Recombinant Media Labs, Alur Bunyi Jakarta, Alte Schmiede Wien, Albertinum Dresden, Philharmonie Köln, MMCA Seoul, Sator Acousmonium Milano, ZKM Karlsruhe, TIMF Kaohsiung, Ultraschall Berlin, CTM HAU1 und 2, Berlin, Goethe Institut Los Angeles, Kunstverein Köln, Issue Project Room , Moers Festival, CCRMA Stanford, Tchelyabinsk Theater, Graham Foundation Chicago, Muziekgebouw, Brown University, Museum Ludwig Köln, Musikprotokoll im Steirischen Herbst, Cafe Oto London, Lovebytes Sheffield, Fylkingen Stockholm, All Ears Oslo, Opernhaus München, Unsound Fetival Krakau & NYC, Philharmonie Breslau, Klangraum Krems, Kunsthochschule für Medien Köln, REDCAT/Roy and Edna Disney CalArts Theater Los Angeles, Mumuth Graz, Musiktrienalle Köln, Technische Universität Berlin, FGNM Frankfurt, Kunst und Austellungshalle der Bundesrepublik Deutschland Bonn, University of Edinburgh, No Fun Fest NYC, Bat Yam Museum Tel Aviv, Yokohama Triennalle, Liquid Architecture Australia, Volksbühne Berlin, Lampo Chicago, CCA Glasgow, Radialsystem Berlin, Cartier Foundation Paris, Musrara College Jerusalem, DNT Weimar, Roskilde Festival Denmark, Institut für Neue Musik und Musikerziehung Darmstadt, Mills College Oakland, Mutek Festival Montreal, Centre Georges Pompidou Paris, Experimental Intermedia NYC, Harvard University Boston, KGNM Brückenkonzert Köln, Princeton University, CCA, Sonic Acts Amsterdam,Tage für Neue Kammermusik, Witten, Jeunesse Musicales Wien, Klangscape Brasil, Phonotaktik, Wien, Amplify Festival Tokio, Schirn Kunsthalle Frankfurt, Schauspielhaus Köln, Siemens Kulturstiftung München, Ars Elektronica Linz


    Ensembles 
    • - Pluramon (1996- 2008)  Collective Experimental Pop-Project mit Julee Cruise u.a.
    • - Kontakta (1991-1995)  Elektroakustische Sound-Performances auf der Basis von selbstentwickelten Instrumenten, die mittels Kontaktmikrophonen abgenommen und transformiert wurden. Mitglieder: Marcus Schmickler, C-Schulz, Hajsch, Monika Westphal, Georg Odijk, Frank Dommert.
    • - Brüsseler Platz 10-a-Musik (1995-2000), Elektroakustische Live-Performances auf Basis von Consumer-Technologie. Marcus Schmickler (Tonbandmaschine), Georg Odijk (Turntables), Jan St. Werner (CD Player) 
    • - Music In Movement Electronic Orchestra / MIMEO (1999- ) Internationales 11-köpfiges Elektroakustik-/Elektronik-Ensemble bestehend aus: Kaffe Mathews, Jerome Noetinger, Keith Rowe, Rafael Toral, Phil Durrant, Pita, Fennesz, Thomas Lehn, Marcus Schmickler, Gerd-Jan Prins und Cor Fuhler


    Improvisation  Computer + x (CDs, seletion)
    • mit John Tilbury         Timekeepers, (a-Musik. 2015)
    •                                         Variety (a-Musik, 2005)
    • mit Thomas Lehn       Neue Bilder (mikroton (2017)
    •                                         Live Double Séance [Antaa Kalojen Uida] (editions Mego, 2011)
    •                                         Navigation im Hypertext (a-Musik, 2008)
    •                                         Kölner Kranz (a-Musik, 2008)
    •                                         Bart (Erstwhile, 2000)
    •                                         Rabbit Run (Erstwhile 2003)
    • mit Music In Movement Electronic Orchestra
    •                                         Wigry (Bolt, 2011)
    •                                         Sight (Cathnor, 2007)
    •                                         Lifting Concrete Lightly (Serpentine Gallery, 2004)
    •                                         The Hands of Caravaggio (Erstwhile Records, 2002)
    • mit Brüsseler-Platz-10a Brüsseler Platz-10a-Musik (ST) (Sieben)
    •                                         Wittener Tage (WDR)
    •                                         Agentur Bilwet 1000 Fehler (Supposé, 1998)

    • mit anderen: Gratkowski/Nabatov Deployment (Leo Records, 2010)
    • Kontakta s/T (Odd Size, 1992)
    • 2:3 Oswald Wiener zum 65. Geburtstag (Supposé)
    • Prix Ars Electronica Cyber Arts 2000 (Ars Electronica Center)
    • Frequencies [Hz] (Raster Noton, 1999)
    • Soundcultures (Mille Plateaux/Suhrkamp, 1999)
     

    Teaching & Research
    2024 - Lecturer in Computermusic Currents at Institut für Elektronische Musik (IEM) of the Kunst Universität Graz.
    since 2017 - Lecturer for Medial Time Forms in the Master's programme "Sound and Reality" at the Institute for Music and Media of the Robert-Schumann-Hochschule
    since 2016 - Lecturer in Composition with a focus on Visual Music at the Institute for Music and Media of the Robert-Schumann-Hochschule
    since 2015 - Lecturer for Hybrid Composition with a focus on Music Computer Science at the Institute for Music and Media of the Robert-Schumann-Hochschule
    2010 -18 - Faculty MFA Music/Sound, Bard College, Anandale-on-Hudson, NY
    2014 Composition & Experimental Sound Practices CalArts, Valencia, California
    Co-conception of the STUDIO FOR TRANSMEDIAL FORMS at the Institute for Music and Media at the University of Music Duesseldorf. Mainly responsible for the planning of audio technology and interfaces. Successful proposal to DFG, completion 2020.
    Co-conception, project management STUDIO KLANG UND REALITÄT, at the Institute for Music and Media of the University of Music Duesseldorf. Completion 2021

    Research
      Sound in the context of visual art and music by artists, conceptual art/music
      Electronic Music / Historical "Non-Standard" Sound Syntheses
      Sonification - epistemology as an artistic-scientific method
      Space and spatialisation (3D audio, VBAP, binaural, ambisonics, WFS, non-standard)
      "Musiquantics, psychoacoustics, microtonality
      Algorithmic methods (SuperCollider, Max/MSP, DAWs, Reaktor)
      Special studio techniques



    Lectures / Workshops

    2024 -Composer’s Meeting Talk with Marcus Schmickler and Robert HP Platz hosted by Deutscher Komponisten Verband (DKV)
    • 2024 -Glockenbuch - Über Standards (in elektronischer Komposition), IEM Graz
    • 2023 -Spatialisierung, Insitut fuer Musik und Medien, Düsseldorf
    • 2022 -“Xenakis In My Life”, Belvedere 21, Vienna
    • 2022 -“Algorithmische Verräumlichung Schallfeld und Punkt” Workshop, Institut fuer          Musik und Medien Düsseldorf
    • 2020 -Performance & Panel  at ONLINE/OFFLINE - HYBRID POSSIBILITIES @ Unsound, Krakow (PL)
    • 2020 -Ludwig Van, Kraftwerk eine Kritische Diskothek, AdK Berlin
    • 2020 -Improvisation - Jenseits von “Call and Response”, IMM Düsseldorf
    • 2019 -Laptop Improvisation between Abstraction and Concreteness, Bonn
    • 2018 -Schloss Solitude, „Umgang mit Geschichte als Altagspraxis”, Stuttgart 
    • 2018 -CREATE Vortrag, UCSB, Santa Barbara 
    • 2018 -Bard College, Artist Talk, Annandale-on-Hudson, NY
    • 2017 -Goethe Institut „Third Ears, Modi des Hörens“, Workshop, Jakarta
    • 2016 -ZKM „Strömungen“ Konferenz: Sonification in the Arts, Karlsruhe 
    • 2016 -Onassis Cultural Center, Vortrag zu “Politken der Frequenz“, Athen 
    • 2016 -ZHdK, „Sonifikation und Komposition“, Zürich
    • 2015 -Goethe Institut, „Politics of Frequency“ Vortrag, Los Angeles 
    • 2015  -Institut Fuer Musik Und Medien der Robert Schumann Hochschule Düsseldorf
    • 2014 -Hochschule für Musik und Tanz „Departure 7“, Köln 
    • 2014 -KunstWerke „Politiken der Frequenz“, Berlin 
    • 2014 -CRRMA Vortrag, Stanford University, Stanford 
    • 2014 -CREATE Vortrag, UCSB, Santa Barbara 
    • 2014 -CalArts („Philosophy of the Voice“), Santa Clarita
    • 2013 -Brown University, Providence, RI 
    • 2013 -Hochschule für Musik und Tanz Köln, Vortrag, Köln 
    • 2013 -Institut Fuer Musik Und Medien der Robert Schumann Hochsschule Düsseldorf 
    • 2012 -Hochschule für Musik und Darstellende Kunst, „Politiken der Frequenz“ Vortrag gemein sam mit Julian Rohrhuber, Frankfurt 
    • 20132 -Institut Fuer Musik Und Medien der Robert Schumann Hochsschule Düsseldorf
    • 2010 -IEM, „Science by Ear“ Konferenz / Workshop, Graz 
    • 2010 -Hochschule Pforzheim (Bonner Durchmusterung) / Vortrag
    • 2009 -University of Edinburgh (Music and Language) / Workshop 
    • 2009 -Bridge the Gap 6, Vortrag/Workshop Venedig 
    • 2009 -Landesmuseum Bonn (Sonifikation) / Vortrag
    • 2008 -CCA, Artist Talk, Kitakyushu, Japan
    • 2006 -KHM, Kunsthochschule für Medien, (Ästhetik) / Vortrag, Köln 
    • 2006 -Musrara School of Photography Media and New Music, Vortrag, Jerusalem
    • 2005 -Institut Fuer Musik Und Medien der Robert Schumann Hochsschule Düsseldorf 
    • 2004 -Hochschule für angewandte Wissenschaften Hamburg (Soundconcepts) Vortrag 
    • 2004 -IMG Fachhochschule Mainz, (Soundconcept for Music-TV) / Vortrag
    • 2003 -Goethe-Institut, Lima, (20ths century musics) / Vortrag 
    • 2003 -Theatro Colon, Bogota, (20ths century musics) / Vortrag
    • 2002 -Bunker Sztuki, Krakau, Poland, (Music and Language) / Workshop 
    • 2002 -University of Bozen, Italy (20ths century musics) / Vortrag
    • 2001 -Filmakademie Baden-Württemberg, Ludwigsburg (Film and Sound) / Vortrag
    • 1998 -STEIM Studio for Electro Instrumental Music, Amsterdam / Workshop


    Panels
    • 2021 Panel Yarn/Wire Feedback #45 - Online/Youtube
    • 2020 Panel Unsound Festival : Online/Offline - Hybrid Possibilities - Online
    • 2017 Panel „Audible Data Streams“, Sonifikation-Kompoisition Villa Elisabeth, Berlin
    • 2016 Haus der Kulturen der Welt, Konferenz Technosphären, Berlin
    • 2015 CTM „Psychoacoustics in Artistic Practice“, Panel mit Prof. Dr. Alberto de Campo, Prof. Dr. Stefan Weinzierl, Berlin 
    • 2011 Panel zur Zukunft des Studio für Elektronische Musik des WDR, Köln
    • 2010 Panel „Höre mit Schmerzen“, HAU, Berlin
    • 2007 Panel zu Internet und Autorenschaft, c/o pop Köln 
    • 2007 Beratung für die Ausrichtung des Studienschwerpunkt Musikinformatik am Institut Fuer Musik Und Medien der Robert Schumann Hochschule Düsseldorf
    • 2004 Beratung zum Studiengang Elektronische Musik der HfMT Köln


    Jurys
    • 2023 Composition Competiton  Santa Cecilia, Roma
    • 2017- 2020 Musik/Sound-Juror für Atelierstipendien Akademie Schloss Sollitude, Stuttgart
    •  2011 2015 - Mitglied des Bundesfachausschuss Neue Musik
    • 2011 Kunstverein Köln, Atelierstipendien
    • 2004-2010 Konzert des Deutsche Musikrat, Bonn 
    • 2005 FCA Foundation for Contemporary Arts, New York 
    • 2005 VJ Wettbewerb der c/o Pop, Köln 
    • 2003 Digital Musics bei Ars Electronica, Linz
    • 2002 Bernd-Alois-Zimmermann Stipendium, Stadt Köln


    Curatiroal Activity
    • 2018 „Schwingende Elektronen“, High/Zero, Baltimore
    • 2009 „Musiques Noires“ Akademie der Künste, Berlin
    • 2007 „Zwischen zwei Toden“, Sound-Programm ZKM, Karlsruhe
    • 1995 Co-Initiierung von „A-Musik“ Label und Plattenladen in Köln


    Bibliography (select)
    • 2022 “Flux, Flow and Transition”, Monheim Papers
    • 2021 “Agency der Musikalität, Abstraktion, Improvisation und Maschinelles Hören in der Computermusik”, MusikTexte#168
    • 2020 “Politiken der Frequenz”, Ultrablack of Music,  Mille Plateaux, Frankfurt a.M.
    • 2017 “C-Schulz - 10. Hose Horn“, Werkkommentar, Unseen Worlds
    • 2016 “We love too late” in www.lateral-editions.com  
    • 2015 „Hard Edged Adagios“ Zum Begriff der Konzeptmusik in MusikTexte
    • 2013 „Sonifikation als Methode von Komposition“ in MusikTexte 
    • 2011 “Sound Workshop” Substancials#4 , CCA Kitakyushu (JP)
    • 2009 “Nomadischer Rundfunk” in Liebe Deine Stadt, Greven Verlag
    • 2008 „Wie die Zeit vergeht. Zum Tod von Karlheinz Stockhausen“ in Positionen
    • 2007 „Black Holes, White Noise“ in Positionen, Texte zur aktuellen Musik, Berlin
    • 2007 „Black Holes, White Noise“ in Between Two Deaths, ZKM, Hatje Cantz
    • 2006 „Kunst und Kausalität,“ in KunstMusik#7, World Edition